14AUAA01B

14AUAA01B

maanantai 13. lokakuuta 2014

Asiaa jarruista

Tämän päivän autoissa on joko levyjarrut tai rumpujarrut.
Auton jarrut on nykyään 2 piiriset, eli jos jarruputki menee poikki, niin jarrut eivät katoa koska on vielä toinen piiri eli ns. Varajarrut.
Levyjarrut ovat nykyään yleisemmät, kun rumpujarrut.

Levyjarrujen toimintaa: kun jarrupoljinta painetaan, niin jarrupääsylinterissä muodostuu paine joka pistää nesteen kulkemaan kahta eri piiriä pitkin jarrusatuloille.
Jarrulevyn toisella puolella on mäntä joka painaa jarrupalat levyä vasten hydraulipaineessa, eli jarrutuksessa.
On myös olemassa jarrutehostin, sen toimintana on pienentää poljinvoimaa, jolloin kuljettajan lihastyö kevenee.
Tehostin tarvitsee alipaineen se saadaan ottomoottorissa imusarjasta ja dieselmoottorissa tarvitaan erillinen alipainepumppu.

Rumpujarruissa on monta eri rakennetta.
-Simplex-jarrut
-Duplex-jarrut
-kaksois Duplex-jarrut
-Servo-jarrut
-kaksois Servo-jarrut
Rumpujarrujen toiminta lyhyesti:
Kun poljinta painetaan niin jarruneste muodostaa jarrupääsylinteriin paineen joka menee jarrusylintereille, jarrusylinterin männät painavat jarrukengät rumpua vasten, jolloin rummun pyörintä hidastuu ja alkaa jarrutus.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti