14AUAA01B

14AUAA01B

keskiviikko 12. marraskuuta 2014

Käsivaihteistojen ja voimansiirron perusteet

Voimansiirto

Kytkin: kytkee voimansiirron moottorin ja vaihteiston välillä.
Kytkinlevy on päällystetty kitkamateriaalilla. Jousivoima puristaa kytkinlevyä kitkapintojen välissä, jolloin vääntömomentti välittyy moottorilta vaihteistolle.
Vaihteisto: Eri vaihteita valittaessa vaihteistossa kytketään eri välityssuhteessa olevia hammaspyörä pareja.
Eri välityssuhteiden ansiosta voidaan sovittaa ajonopeutta muuttamalla moottorin pyörimisnopeutta ja vääntömomenttia ja vaihtaa pyörimissuuntaa pakkivaihdetta varten.
Yleisin vaihteisto on manuaalivaihteisto.
Nivelakselit: Tehtävä välittää voima vaihteistosta takavetopyörästölle.
Vetopyörästö: Vetopyörästö on kiinteävälityksinen alennusvaihde, siten se suurentaa välitettävää vääntömomenttia.
Tasauspyörästö: Tasauspyörästö jakaa vetovoiman tasaisesti vetäville pyörille.
Pyörien pyörintänopeuserot tasoitetaan tasauspyörästössä sijaitsevilla tasauspyörillä.
Erikoismalleissa tasauspyörästöt voidaan usein lukita myös käsikytkimellä.
Jakovaihteisto: Jakovaihteiston tehtävänä  on jakaa vetovoima etu ja taka-akselille.
Jakovaihteistoa käytetään yleensä jatkuvaan neliveto käyttöön.
Järjestysvaiheet
Etuveto

Poikittain asennettu moottori:
1. Moottori
2. Kytkin
3. Vetoakselit
4. Vetopyörästö
5. Vaihteisto

Pitkittäin asennettu moottori:
1. Moottori
2. Kytkin
3. Vetoakselit
4. Vaihteisto
5. Vetopyörästö
Takaveto
Etumoottori
1. Moottori
2. Kytkin
3. Vaihteisto
4. Nivelakseli
5. Takavetopyörästö
6. Vetoakselit

Neliveto
1. Moottori
2. Etuvetopyörästö
3. Käsivaihteisto
4. Takavetopyörästö
Muitakin rakenteita on olemassa esim. Keskimoottori, takamoottori ja taakse asennettu vaihteisto yms. Eli voimansiirto ei ole kaikissa rakenteissa sama.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti