14AUAA01B

14AUAA01B

perjantai 28. elokuuta 2015

4-tahti

4-tahti ottomoottori.

1. Imutahdin aikana mäntä liikkuu sylinterissä alaspäin ja imee sylinteriin polttoaineseosta avoimen imuventtiilin kautta.

2. Puristustahdissa imuventtiili sulkeutuu ja mäntä liikkuu ylöspäin ja puristaa seoksen kasaan.

3. Työtahdin alussa sytytystulppa sytyttää puristetun polttoaineseoksen ja palamiskaasujen paine painaa männän alas.

4. Pakotahdissa pakoventtiili aukeaa ja mäntä nousee työntäen pakokaasut ulos sylinteristä edellään. Tämän jälkeen kierto alkaa alusta

Kampiakselin sivuprofiili


Yleisin sytytytsjärjestys:
Kun ykkönen sytyttää niin seuraavaksi kolmonen sytyttää sitten nelonen ja kakkonen.
Kampiakseli piiretyynä






Tiedosto:4-Stroke-Engine.gif



4:jäs sylinteri

Moottorin etupään märittää jakopään puoli.

Moottorit pyörivät yleisimmin oikein kun kampiakseli pyörii myötäpäivään.

Jos kapiakselissa on 27 hammasta niin nokkakselissa on 54.




Moottorista otettava teho:

-ajovastusten teho
-vierintävastus
-ilmanvastus
-tien kaltevuus
-kiihdytys/hidastus
-voimansiirron teho

Energian jakautuminen:

Akselille noin         30%
Pakokaasuille noin 30%
Lämmölle noin       30%

Voima= F=p x A
F=voima  P=paine  A=männän poikki pinta-ala

Vääntömomentti: M=F x s (s=keskimmäinen kammen säde

Moottorin teho P

P=2\pim x M

P=W
m=1/5
M=Nm



Boxsterdyno.png
Vääntömomenttikäyrä





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti