Pakokaasut ilmakehään
Happi O2 n. 21%
Typpi N n. 78%
Jalokaasut n. 1%
Typpi N n. 78%
Jalokaasut n. 1%
Hiilivety: hiilen ja vedyn eri yhdisteet HC.
Hiilivedyn palaminen O2+HC=>CO2+H2O (Täydellinen palaminen)
Typen palaminen vaatii noin 1300 celsius astetta => typen oksidit.
Epätäydellinen palaminen => CO (Häkä hiilimonoksidi)
Hiilivedyn palaminen O2+HC=>CO2+H2O (Täydellinen palaminen)
Typen palaminen vaatii noin 1300 celsius astetta => typen oksidit.
Epätäydellinen palaminen => CO (Häkä hiilimonoksidi)
Seoksen muodustuminen:
Seos 1:14,5 (painosuhde) 1:10.000
AFR-luku ;lambda sisäinnetty ilman/teoriittinen ilma
Rikas seos, lambda
<1
Stökiömetrinen, lambda=1
Laiha seos, lambda<1
Bensiini autojen euro-luokkien päästörajat
Laiha seos, lambda<1
Bensiini autojen euro-luokkien päästörajat
Bensiini
|
voim. kaikille
|
CO
|
NMHC
|
HC
|
NOx
|
PM*
|
Euro 5
|
1/2011
|
1000 mg/km
|
68 mg/km
|
100 mg/km
|
60 mg/km
|
5 mg/km
|
Euro 6
|
9/2015
|
1000 mg/km
|
68 mg/km
|
100 mg/km
|
60 mg/km
|
5 mg/km
|
Taulukko 2. Dieselautojen Euro-luokkien päästörajat.
Diesel
|
voim. kaikille
|
CO
|
PM
|
NOx
|
HC + NOx
|
Euro 5
|
1/2011
|
500 mg/km
|
5 mg/km
|
180 mg/km
|
230 mg/km
|
Euro 6
|
9/2015
|
500 mg/km
|
5 mg/km
|
80 mg/km
|
170 mg(km
|
Pakokaasuanalysaattorilla pystyy diagnosoimaan vikoja.
Pakokaasuanalysaattorista näkee esim. Käykö kone rikkaalla vai laihalla ja kaikki
päästöarvot näkee joitten perusteella voi diagnosoida vikaa. Lambdaakin pystyy
tarkkailemaan pakokaasuanalysaattorilla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti