14AUAA01B

14AUAA01B

tiistai 19. huhtikuuta 2016

Pakokaasut

Pakokaasut ilmakehään

Happi O2 n. 21%
Typpi N   n. 78%
Jalokaasut  n. 1%
Hiilivety: hiilen ja vedyn eri yhdisteet HC.
Hiilivedyn palaminen O2+HC=>CO2+H2O (Täydellinen palaminen)
Typen palaminen vaatii noin 1300 celsius astetta => typen oksidit.
Epätäydellinen palaminen => CO (Häkä hiilimonoksidi)

Seoksen muodustuminen:
Seos 1:14,5 (painosuhde) 1:10.000
AFR-luku ;lambda     sisäinnetty ilman/teoriittinen ilma
Rikas seos,         lambda <1 
Stökiömetrinen,  lambda=1
Laiha seos,         lambda<1

Bensiini autojen euro-luokkien päästörajat
Bensiini
voim. kaikille
CO
NMHC
HC
NOx
PM*
Euro 5
1/2011
1000 mg/km
68 mg/km
100 mg/km
60 mg/km
5 mg/km
Euro 6
9/2015
1000 mg/km
68 mg/km
100 mg/km
60 mg/km
5 mg/km
Taulukko 2. Dieselautojen Euro-luokkien päästörajat.
Diesel
voim. kaikille
CO
PM
NOx
HC + NOx
Euro 5
1/2011
500 mg/km
5 mg/km
180 mg/km
230 mg/km
Euro 6
9/2015
500 mg/km
5 mg/km
80 mg/km
170 mg(km


Pakokaasuanalysaattorilla pystyy diagnosoimaan vikoja. Pakokaasuanalysaattorista näkee esim. Käykö kone rikkaalla vai laihalla ja kaikki päästöarvot näkee joitten perusteella voi diagnosoida vikaa. Lambdaakin pystyy tarkkailemaan pakokaasuanalysaattorilla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti